חפש בבלוג זה

יום שישי, 18 באוקטובר 2013

רכבת בין אילת לאשדוד

תעלת סואץ הפכה למלכודת מוות ביטחונית לספינות, בגלל המלחמה של הצבא המצרי בתנועות אסלאמיות קיצוניות.

ב-2 בספטמבר, 2013, הודיעה רשות תעלת סואץ המצרית כי בלמה ניסיון של ארגון טרור המזוהה עם אל קאידה, אנסר בית –מקדיס , לפגוע בתנועת הספינות בתעלה, באמצעות מטול אר.פי.ג'י.

צפו בג'יהאדיסטים יורים טילי כתף לעבר ספינה בתעלת סואץ


הצורך של מדינות כמו: סין הודו, קוריאה ויפן בתעלה היבשתית שלנו, הופך להיות קיומי עבורן.
כמובן שאנו נרוויח מכך מיליארדי דולרים, דמי מעבר..

הסחר העולמי גדל ב-15% לשנה ובכול כ-8 שנים הסחר מכפיל עצמו.
תהליך דומה קרה בשנות ה-70 וה-80 של המאה הקודמת, דבר שמחייבת התארגנות מאוד גדולה של כול המערכות , שכוללת אניות והובלה יבשתית, התארגנות, בלתי פוסקת להתאמת תשתיות לביקוש בסחר.


האוקיינוס האטלנטי בין אירופה לארה"ב, בעקבות המהפכה התעשייתית, הפך להיות עיקר הסחר העולמי ובהדרגה עם התפתחות הגלובליזציה, מרכז הסחר עובר לאוקיינוס השקט.

המרחק בין מקום ייצור הסחורות: טקסטיל מחשבים, טלוויזיות, לבין מקומות הביקוש למוצרים אלו, באירופה וארה"ב, גדל ולכן המציאות דורשת ייצור צי ספנות, גדולות יותר ובכמויות רבות יותר.

ישנם שינויים טכנולוגיים בענף הספנים, שמחייב בניית נמלים מודרניים יותר וגדולים יותר .
נושא הספנות הוא בינלאומי ויש הרבה חברות בינלאומיות  שמעורבות בהפעלת נמלים וחברות ספנות.

תשתיות מורכבות, שבהובלה היבשתית צריכה להתמודד עם כמויות רבות של הובלת סחורות.

יש גידול בסחר העולמי באופן הכללי, למרות התנודות שמבטאות משברים כלכליים בנושאים פיננסים, אבל לטווח הרחוק חל גידול במסחר העולמי.
אבל התלות הגדולה של העולם באוניות תתרום להתחדשות וגידול במסחר.


היצואנית הגדולה בעולם היא סין כרגע- 26%, רבע מכמות הסחר העולמי, מקורה בסין, ייצוא של ביגוד הנעלה, מחשבים וכו'..
יחד עם סין, אם מצרפים את שאר מדינות הייצוא במזרח כמו יפן, צפון קוריאה וכו',  אנו מגיעים לכך שהמזרח הרחוק, מייצא כ42% מהסחורות בעולם.
כלומר, ישנה דומיננטיות של המזרח הרחוק בייצוא הסחורות שלהם.


במשך  15-20 השנים האחרונות חל מהפך, בתחום הנמלים.
 את הנמלים הגדולים של אירופה וארה"ב תפסו הנמלים הגדולים במזרח הרחוק.
כשנמל סינגפור הוא הגדול שבהם, שעוברים בו כ-25 מיליון מכולות בשנה. 
אחרי סינגפור, נמל בסין ונמל הונג-קונג שבסין ונמל שנחאי שבסין.
כשנמלי אירופה נמצאים בדירוג, בתחתית הטבלה : נמל הולנד ונמל המבורג בגרמניה ובתחתית הרשימה , נמל אחד בארה"ב.
וזו עדות לשינוי בסחר העולמי .

המסחר עובר בין המזרח הרחוק לאירופה, דרך מפרץ סואץ ולכך ישנה חשיבות אסטרטגית, למקומה של מדינת ישראל שממוקמת קרוב לתעלת סואץ.


תעלת סואץ מחברת בין האוקיינוס ההודי והשוק הגדול של המזרח הרחוק והים התיכון.
אוניות נפט מהמפרץ הפרסי, כול כך גדולות שאינן יכולות לעבור במפרץ סואץ ונאלצות לשוט סביב אפריקה ולא דרך מפרץ סואץ.
כיום מנסים לשפר את תעלת סואץ, כדי לאפשר כניסתם של אוניות גדולות.

בין 300 אלף דולר ל- 400 אלף דולר, עולה להעביר אוניה בתעלת סואץ
השיט בתעלה עורך בין 11 שעות ל16 שעות.
ביום אחד, עוברים בה כ-80 אוניות: שתי שיירות מדרום לצפון ושיירה אחת בכיוון ההפוך.
מדי שנה עוברים בתעלה כ-20 אלף ספינות בנפח מטען של כ-400 מיליון טון המהווה כ-10% מתנועות הספינות בעולם.
תעלת סואץ מאפשרת מעבר ספינות במשקל 150,000 טון בהדחק.
עומק התעלה מותאם למעבר ספינות עם עומק של עד 20 מ'.

בקצה העליון של התמונה- הנמל הישן ובתחתית התמונה- הנמל החדש

תפקוד הנמל להובלת קצה של ספנות לעיר, התפקוד הזה משתנה.
הנמל משמש עורף למדינה כולה:
נמל מסורתי בסן פרנסיסקו, רציפי עגינה לאוניה  ואת הסחורות הובילו למחסנים.
המבנה המסורתי הזה אינו מתאים לנמלים מודרניים
נמל סיאטל: את הנמל המסורתי בסיאטל, ניתן להבחין בו בחץ למעלה...

נמל מודרני

הנמלים הישנים שכולם בחזית העיר, הפכו להיות: פרקים לשעשועים או מוזיאונים.
והנמל עצמו (אתם יכולים לראות על איזו כמות שטח אנו מדברים..) הפך להיות מסוף מכולות, אחד גדול.

בארה"ב כמו בעולם כולו הנמלים עברו שינוי תפקודי, שנקרא מערכת משולבת.
 רכבות מובילות את הסחורות מהנמל אל פנים ארה"ב.
כול רכבת היא באורך של שני קילומטר של קרונות.
למעלה ממאה רכבות בשבוע, יוצאות מהחוף המערבי של ארה"ב, לכוון פנים היבשת ומזרחה.

ישנה גם אפשרות להובלת סחורות ברכבת דו-קומתיים, שגם היא באורך קרונות של שני קילומטר .....
ניתן כך להעביר סחורות למרחק של 5 אלף קילומטר..
צבעים שונים,של המכולות, הם  בגלל חברות ספנות שונות ובאחרונה גם סללו רכבת מסין להמבורג, מרחק של 10,214 ק"מ...
הרכבת נוסעת במשך 15 יום עם 51 מכולות

נמל אילת, הוא נמל קטן שעובר בו כיום כ-2.5 מיליון טון בשנה, אבל חשיבותו היא רבה.
הנמל היה חשוב כשתעלת סואץ נחסמה, כיוון שהימצאותו של הנמל, אפשר גישה למפרץ סואץ, לים האדום ולמזרח הרחוק...


כיום הנמל עוסק בעיקר בייבוא מכוניות ומייצא פוספטים ואשלגן למזרח הרחוק.
במכרז שערכה מדינת ישראל לפני כשנה, זכתה חברת פפו ספנות שבבעלות האחים נקש, במכרז הממשלתי להפעלת נמל אילת למשך 15 שנה, במסגרת זו, החברה תשלם לממשלה 105 מיליון ₪ ועוד כ-15 מיליון ₪ שייגזר מהכנסותיה העתידיות.
כמה אלפים בודדים של אניות מגיעות לנמל אילת בשנה.

נמל סינגפור הוא דוגמא לנמל מעבר שסחורה בו עולה מאוניה אחת ויורדת לאוניה אחרת...
הנמל יכול להוות השראה למדינת ישראל, למה יכול להפוך נמל אילת לאחר חיבורו ברכבת לנמל אשדוד...

בנמל חיפה עוברים 1.2 מיליון מכולות ובאשדוד 800 אלף מכולות.
 ומי שקובע זו חברת הספנות והיא תקבע לפי הנמל הגדול והנוח יותר לצרכים שלה והתוצאה היא שבנמל חיפה מתרכזים יותר מכולות.
 בעבר הצטברו מכולות צוואר כמו פוספטים ואשלג, שירדו באחרונה...

כמה אלפים בודדים של אוניות בודדות בשנה מגיעות לנמל אילת.
סינגפור הוא דוגמא לנמל מעבר שסחורה בו עולה מאוניה אחת ויורדת לאוניה אחרת...



בהתאם להחלטת הממשלה (מס' 4223, מיום 5.2.2012) מקודמת תכנית לאומית להקמת קו רכבת מהיר ממרכז הארץ לאילת, למטרת הובלת נוסעים ומטענים.
בתאריך 3/7/2012, חתם שר התחבורה, על הסכם היסטורי עם הסינים, על הקמת רכבת שתחבר את נמל אילת עם נמל אשדוד.
מדינת ישראל רוצה להעניק את ביצוע הקמת הרכבת בין אילת לאשדוד, לסינים בגלל מהירות ההקמה של מסילות רכבת, שבהם מצטיינים הסינים. 

הסינים הקימו במאה ה-19 את מסילת הרכבת החוצה את ארה"ב מחוף לחוף בקצב של 18 קילומטרים ליום וציין לפי תחשיב זה יידרשו להם "רק עשרה ימי עבודה" על-מנת לסיים את הקמת הפרויקט בישראל.

תוואי הרכבת בין אשדוד לאילת  אושר ע"י המועצה הארצית לתכנון ובניה ויהיה לנוסעים ומטענים.
הוא אושר ע"י ועדת שרים לענייני פנים ושירותים, בתאריך 6/10/13.

רכבת משא בישראל

מהירותה המרבית של הרכבת תהיה 250 קמ"ש.
קו הרכבת יושלם בתוך חמש שנים.
תהיה מסילת רכבת כפולה, בקטע שבין אילת לבאר שבע,  באורך של 260 ק"מ,
תוואי הרכבת יכלול צמד מנהרות באורך של 9.2 ק"מ.
תוואי המסילה שבין צין לאילת, כולל63 גשרים באורך של 4.5 ק"מ.
המסילה בין אילת לתל אביב יהיה באורך של 350 ק"מ.

עלות משוערת של המיזם, כ 7.5 מיליארד ₪. 
סין מסוגלת לבנות את המיזם בעלות של כ 4.25 מיליארד ₪.
חברת מודלים כלכליים, הגיע למסקנה, כי העברת המכולות במקום דרך מפרץ סואץ, דרך נמל אילת ופריקתו בנמל אשדוד, תוזיל את ההובלה ב90$ למכולה.
(מודלים כלכליים. 2009. הכדאיות הכלכלית של נמל תעלה באילת - בדיקה ראשונית. טיוטה ראשונה לדיון פנימי. הוגש לעיריית אילת.)

כדי לכסות את עלות ההשקעה בתשתית המסילתית של הרכבת שתבנה בין אשדוד לאילת, יהיה צורך ב-6.4 מיליון נוסעים בשנה או 3.6 מיליון מכולות בשנה שיובלו בקו מסילה זה.
בשנת 2012, נסעו לאילת ובחזרה 1.3 מיליון נוסעים ובאותה תקופה בנמל פורט סעיד שבקצה תעלת סואץ, טופלו בכ- 3.6 מיליון מכולות.


במשך שנים טענו כי מדינת ישראל תרוויח מהסחר העולמי רק כיגיע השלום.
הסכם אוסלו והסכמי מפת הדרכים נבנו על בסיס אותה אג'נדה שביסודה, האפשרות שישראל תהפוך לצומת מסחר בינלאומי.
נמל חיפה יוביל נפט מעירק לאירופה דרך התשתית שנבנתה עוד בתקופת הבריטים.
כבר כיום מובילים מכלות מישראל לירדן ובחזרה.
ירדן יכולה להוות מעבר אל המזרח הרחוק.

האפשרות כי מדינת ישראל תתעשר מהמסחר הבינלאומי עוד לפני שקם ה"שלום" הבינלאומי טורף את הקלפים מידי התנועות  והעמותות, שרוצות לכפות על מדינת ישראל פשרה טריטוריאלית...


עמיר פרץ מהתנועה, שלוחה של התנועה הירוקה, מיסודה של הקרן החדשה לישראל, טוען שאין מה להיחפז...

תנועה ירוקה נוספת שהביע את התנגדותה למהלך, היא החברה להגנת הטבע, שהעומד בראשה הוא ג'ומס, חיים אורון, שבעבר היה יו"ר תנועת מרץ בכנסת.. 

זו אותו גוף שנאבק בעבר  כנגד הפרויקט לסלילת כביש 6, בטענה שסלילת רכבת עדיפה: פחות עשן של מכוניות ומשאיות, פחות זיהום, פחות רעש ופגיע מינימלית בנוף.

החברה להגנת הטבע, הזמינה חוות דעת מאפרים הלוי, ראש המוסד לשעבר .
בחוות הדעת טען אפרים הלוי, כי יש לבדוק את כוונתה של ממשלת סין, הזהיר מקשריה הענפים עם איראן ומהעברת שליטה בעורק תחבורה אסטרטגי זה, בין אילת לאשדוד לידיה, וכן התריע מפני פגיעה במרקם היחסים שבין ישראל לארה”ב.
חוות דעתו של הלוי גררה התייחסות גם מהצד הסיני.שאול ביטרמן, המייצג מזה שנים את חברות התשתית הסיניות בישראל
שאול הגיב ואמר כי הסינים לא יתפעלו את הרכבת בין אילת לאשדוד אלא רק יבנו אותה.
וכי האמריקנים כבר נתנו את ברכתם לפרויקט.

מוזר שהסינים שבנו פרויקט מסובך כמו מנהרות הכרמל אינן יכולות לבנות מסילת רכבת בין אילת לאשדוד..?!

בסימפוזיון שארגנה החברה להגנת הטבע , העלו מומחים את דעתם כנגד בנית מיזם הרכבת.
כמה דוגמאות לטיעונים שהועלו היו:
עמדת סדן לובנטל בע"מ, בבעלותו של פרופסור סדן בלומנטל, היא כי מדובר במיזם גירעוני ולכן הוא לא יקום....

לדעת דוד רוזן, יועץ ומרצה לספנות: הטיעון שבו תעלת סואץ תיחסם לתנועת אניות בגלל השתלטות גורמים אסלאמיים קיצוניים, משולל כול יסוד ואין להתייחס אליו...

תוכנית מסילת הרכבת

אנו נמצאים רק בראשיתו של המאבק לבניית מסילת הרכבת בין אשדוד לנמל אילת ועוד נכונו לנו מאבקים שלא יהיו שונים כלל מהמאבקים של אותם תנועות וארגונים, כנגד ייצוא הגז הישראלי, שהתגלה ליד חופי ישראל לחו"ל.
המאבק של העמותות, הוא אותו מאבק, כנגד התחזקותה של מדינת ישראל...

מסילת הרכבת בין אשדוד לאילת תהווה תחרות למסחר הבינלאומי במפרץ סואץ
אם התחזקות הגורמים האסלאמיים במצרים והטלת טרור על השיט בתעלה, יכול המעבר היבשתי ברכבת בין אילת לאשדוד, להוות תחליף לתעלת סואץ.

במצב זה האיום של הרקטות מעזה על הובלת הסחורות לנמל אשדוד,יהיה קריטי.
בניגוד למצב כיום לממשלה יהיה אינטרס למנוע הישנות של מקרים אלו, בהם החמאס יחליט לשבש את תנועת הרכבות ע"י ירי טילים מהרצועה...וזאת בגלל האינטרסים של מדינת ישראל , להגן על רווחיה....

ובאותו נושא בדיוק, כדי להימנע מבזיזת הסחורות שישונעו ברכבת ע"י כנופיות בדואיות, ששולטות כיום בנגב, מדינת ישראל תצטרך להכיל את הריבונות שלה בנגב ומזה בדיוק, הקרן החדשה, שמקדמת את השתלטות הבדואים, על אדמות הנגב, חוששת מאוד!





מקורות:

1. רשת ב'- המצרים חשפו תכנית לפגוע בספינות בתעלת סואץ


2.  Gplanet- תעלומת כתב חרטומים ומצרים שניסתה להשתמש בנו כדי להינצל אך קרסה/ ד"ר גאי בכור

3. ויקפדיה- נמל סינגפור

4. האתר הרשמי של חברת תעלת סואץ המצרית

5. ויקפדיה- תעלת סואץ

6. PORT2PORT- מסין לגרמניה ב15 יום

7. כלכליסת- האוצר הודיע: חברת פפו ספנות זכתה במכרז להפעלת נמל אילת

8. גלובס נדל"ן- נחתם: שת"פ ישראלי-סיני בהקמת הרכבת לאילת

9. PORT2PORT- אושר תוואי הרכבת תל אביב-אילת

10. RAILWAY TECHNICAL WEB PAGES- RAILWAY FINANCE

11- רכבת לאילת- עמדת החברה להגנת הטבע, מרץ 2013

12- The Markerהסינים יכולים להקים רכבת לאילת, כמו שהם יכולים לשפץ את בית ראש המוסד

13. אקולוגיה וסביבה- רב-שיח בנושא הקמת קו רכבת מהיר בין מרכז הארץ לאילת




תגובה 1:

  1. אחלה פוסט לפדינג, 120 מליון ש"ח קנס או "תמלוגים" עבור חברה בסדר גודל זה, ול15 שנה, זה סכום כלל לא מבוטל. הממשלה מנסה להסדיר, וטוב שכך. ייצוא גז עם זאת הוא נושא רגיש יותר, וגם שם אני מסכים איתך בכל מילה! העמותות אכן נלחמות בהתחזקותה של מדינת ישראל, וחבל שכך.

    השבמחק